Podsumowanie wyników profilowanych kampanii realizowanych w ramach „Black Friday A.D 2018”

Tomasz Dziobiak
Opublikowano 28 listopada 2018 przez, Tomasz Dziobiak

Black Friday to święto wyjątkowych okazji, zniżek i kuponów, które dotarło do nas zza ocenu.

W tym roku przypadało na 23 listopada i przyniosło konsumentom wiele ciekawych okazji zakupowych. Sklepy zachęcały do kupna wszystkiego, od butów i torebek poprzez ksiażki, meble aż do nawet oprogramowania SAAS. Tego dnia wszyscy próbują zwrócić uwagę konsumentów na niższą niż zwykle oferowaną cenę dlatego realizując efektywne kampanie np. na platformie www.dmsales.com warto zwrócić na to kim jest łowca okazji, by dotrzeć z właściwym przekazem do grupy, która postrzega zniżki jako najwłaściwszą formę zakupów.

Dział kampanii efektywnościowych realizując zlecenia klientów podjął się dość trudnego zadania, ponieważ z roku na rok wzrasta różnorodność produktów i ofert, oraz dróg dotarcia do klienta. Jednakże tym razem zbudowanie dedykowanych segmentów odbiorców na klika tygodni przez Black Friday opłaciło się. Otóż wdrożony 1 września serwis www.oferro.com umożliwił dokładną identyfikację osób zainteresowanych zniżkami, szczególnie tych, którzy są faktycznymi łowcami promocji, czyli osobami, które na długo przed wystąpieniem oferty promocyjnej obserwują wybraną kategorię produktową.

Spośród 16 mln profili internatów zauważono, że już 60% wie, co chce kupić w BlackFriday i obserwuje wybrane produkty lub usługi na kilka tygodni przed datą Black Friday.
W przypadku kategorii „obuwie” użytkownicy najczęściej wchodząc do bota m.me/oferro.bot  wybierali frazę „kod rabatowy eobuwie”, który dawał ponad 50% zniżki na zakup wymarzonej pary butów i następnie czekali na jego aktywację.

kampania Black Friday na www.ebuwie.pl

kampania Black Friday na www.ebuwie.pl

Pewnie ciekawi was kim były te osoby? Otóż, od początku listopada tą kategorię, znacznej części obserwowały kobiety, które stanowiły ponad 50% osób poszukujących tego kodu.

Udział obserwujących kody do eobuwie.pl w listopadzie 2018

Udział obserwujących kody do eobuwie.pl w listopadzie 2018

Z perspektywy struktury wieku, osobami zainteresowanymi były osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia, natomiast na uwagę zwraca fakt, że w stosunku do zeszłego roku znacznie wzrosta liczba osób powyżej 64 roku życia. W poprzednim roku stanowiła niecałe 10% a dziś to blisko 18%. Dzięki dobrze postawionej analizie udaje się dotrzeć do jak największej libczby osób, które będą dokonywać zakupu. Z  analiz DMsales widać, że łowcy okazji szukają wyprzedaży głównie w godzinach popołudniowych – po pracy czy szkole. Ponad 32% ruchu odbywa się od 18:00 do 23:00. Wyraźne ożywienie następuje również po północy i trwa do około 2:00.

Struktura wiekowa poszukujących promocji na oferro.com

Struktura wiekowa poszukujących promocji na oferro.com

Łowcy okazji to osoby, które odwiedzają sześciokrotnie więcej stron niż przeciętny użytkownik Internetu. Chcą zdobyć wiedzę na temat pożądanego produktu. Porównują ceny z różnych sklepów, szukają najlepszego sprzętu w danej kategorii. Są świadomymi, sprytnymi konsumentami, którzy chętnie poświęcą czas na znalezienie najlepszej oferty.

Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, wyodrębniono wśród grupy czarnopiątkowiczów pewne specyficzne cechy wyróżniające ich na tle internetowej społeczności. Czym zatem interesują się użytkownicy poszukujący zakupowych okazji?

Spektrum ich zainteresowań jest bardzo rozległe. Wśród największych grup można jednak znaleźć użytkowników zainteresowanych:

  • odżywianiem,
  • zdrowym trybem życia,
  • technologią (m.in. grami).

Dodatkowym atutem profilowania kampanii pod Black Friday jest rozumienie, że wspólnym mianownikiem takich osób jest rozrywka i  dbanie o styl życia. Dlatego wśród łowców okazji znajdziemy m.in. pasjonatów wina czy alkoholi klasy premium, smakoszy kawy i herbaty, a także profile osób zainteresowanych tańcem, usługami kosmetycznymi i prowadzeniem zdrowego trybu życia.

Na koniec warto powiedzieć o konkretnych efektach, tak sprofilowanych kampanii w ramach platformy www.dmsales.com

  • kampanie sprofilowane pod Black Friday miały o 39% większy wskaźnik otwieralnosci w kampaniach mailingowych niż zwykle
  • o blisko 30% mniej zanalizowawszy wypisów z kampanii
  • wskaźnik CTOR (mierzący poziom niezaangażowania odbiorcy) wzrósł o 28%

Toteż, realizując profilowane kampanie warto wziąć pod uwagę dane demograficzne, behawioralne oraz transakcyjne. Powodzenia przed Gwiazdką 2018!

Tomasz Dziobiak
DBMS CEO