Article image

Jak uniknąć błędów przy prowadzeniu kampanii mailingowych w 2019 roku?

6 min czytania
25.02.2019

Prowadzenie kampanii mailingowej to jedna z najbardziej skutecznych form marketingu internetowego. Dzięki odpowiednio przygotowanej bazie kontaktów wiadomości trafiają dokładnie do tego odbiorcy, który w sposób rzeczywisty zainteresowany jest konkretną ofertą. Prowadzone przez specjalistów działania niejednokrotnie przewyższają swoim zasięgiem social media: Facebook, Linkedin, Instagram i inne. Content marketing zrealizowany w kampaniach mailingowych może zdziałać cuda, ale tylko wtedy kiedy zostanie zrealizowany prawidłowo. Dla każdej marki, która codziennie dociera z komunikacją marketingową do tysięcy osób, popełnienie nawet “niewielkiego” błędu, może być bardzo kosztowne. W efekcie nie tylko zrobisz nieodpowiednie wrażenie na grupie odbiorców i stracisz ich zaufanie (w konsekwencji nadszarpniesz reputację marki), co więcej spowodujesz, że konwersja pochodząca z działań będzie znacząco niższa niż to zakładałeś. Email marketing musi zostać zrealizowany prawidłowo, profesjonalny marketer powinien zadbać aby uniknąć kardynalnych błędów w działaniach wykonywanych drogą elektroniczną dzięki temu realizowana kampania będzie miała szansę na odniesienie realnego sukcesu. Przedstawiamy 5 praktycznych porad, jak prawidłowo prowadzić komunikację mailingową w 2019 roku.

Newsletter wysyłany drogą elektroniczną cieszy się dużym zainteresowaniem i wie to każdy, kto chociaż raz zdecydował się na taką realizację. Zanim jednak wiadomość trafi do skrzynki odbiorcy realnie nią zainteresowanego, musi pokonać długą drogę, sprostać wymaganiom i przejść przez kilka ważnych zabezpieczeń. Internet w 2019 roku, z należytą uwagą troszczy się o dobro użytkowników, zapewniając im ochronę przed niechcianymi wiadomościami, które zaśmiecają skrzynkę odbiorczą. Między innymi są to czynniki sprawdzające kwalifikację wiadomości i to, czy ma ona trafić w dobre miejsce czy wylądować w spamie. Czynniki, które mają wpływ na to czy wysłana wiadomość trafi do spamu, czy do odpowiedniej skrzynki to:

  • wszystkie czynności, które podejmujesz by budować reputację marki i dawać gwarancję na to, iż realizowana kampania jest warta zainteresowania i uwagi właśnie tej konkretnej grupy odbiorców,
  • techniczne aspekty tworzenia kampanii.

Odpowiednia grupa odbiorców i zgoda na komunikację

Podstawowym elementem odpowiednio prowadzonej kampanii mailingowej jest dostosowanie grupy odbiorców. Wiele firm oferuje możliwość wykupienia bazy – listy adresów, pod które kierowane są wiadomości, nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Jeżeli już kupujesz bazę, to zadbaj aby pochodziła ona z solidnej i profesjonalnej firmy. Lista odbiorców musi zawierać kontakty do osób, które są zainteresowane danym tematem i nie potraktują otrzymanej wiadomości jako próba wciśnięcia im czegoś zupełnie niepotrzebnego. Stworzenie takiej listy jest możliwe tylko i wyłącznie na podstawie konkretnej i profesjonalnej analizy. Zirytowani otrzymywanymi wiadomościami odbiorcy, zaznaczą je jako spam, w efekcie Ty wydasz na kampanie pieniądze, a ona z kolei nie przyniesie żadnych konkretnych zysków, dodatkowo pogrąży firmę i uczyni ją mniej wiarygodną w sieci.

The money in the list – to określenie zna chyba każdy zajmujący się e-mail marketingiem specjalista, jest to również jedna z głównych prawd znanych w świecie marketingu internetowego. Firmy oferujące możliwość sprzedaży gotowych list kontaktowych, najczęściej sporządzają je bez zgody i wiedzy użytkowników, adresy pozyskiwane są z różnych miejsc w internecie. Aby odpowiednio zrealizować kampanie e-mailingową musisz posiadać zgodę na prowadzenie komunikacji, w przeciwnym razie podjęte działania okażą się jedną wielką porażką.

Dodatkowo przestrzegamy przed sytuacją, w której przywracasz na swoją listę adres e-mail osoby, która podjęła decyzję o wypisaniu się z grupy, ma ona do tego prawo w każdej chwili. Jeżeli ktoś nie chce przynależeć do tej listy i otrzymywać od Ciebie wiadomości, powinieneś uszanować jej decyzję i nie działać na siłę. Jeżeli pomimo rezygnacji, nadal kampania nadal będzie kierowana do tego konkretnego odbiorcy, właściciel skrzynki mailowej może poczuć się naprawdę irytowany i zadziałać na Twoją niekorzyść – np. napisać przykry komentarz na temat firmy lub ocenić ją bardzo nisko pod względem możliwości zaufania.

Prowadzenie odpowiednich działań marketingowych pod względem sporządzenia odpowiedniej grupy odbiorców, można nazwać utrzymaniem higieny w swojej bazie. Aby dodatkowo o nią zadbać możesz zdecydować się na model zapisy double opt-in. Jak to działa? Już wyjaśniamy:
w Twojej bazie zostaną zapisane tylko te adresy, które zostały potwierdzone przez odbiorcę poprzez kliknięcie w odpowiedni link. Dzięki temu, unikniesz sytuacji, w której wiadomości wysyłane będą do odbiorców nieistniejących, błędnie zapisanych adresów a także unikniesz kierowania wiadomości na adresy pułapki, czyli SPAM TRAPY.

Spersonalizowana komunikacja i budowanie relacji

Już kilkanaście lat temu Philip Kotler zwrócił uwagę na przełom w świecie marketingu. Jasnym stało się wówczas, że ważna jest nie tylko sprzedaż produktów i usług, ale również odpowiednia relacja z Klientem i proponowanie rozwiązań, które zaspokoją potrzeby i przyczynią się do rozwiązania problemu. W relacji pomiędzy właścicielem danej firmy a Klientem, to Klient jest najważniejszy i to jego dobro powinno znajdować się na pierwszym miejscu. Komunikacja e-mailingowa powinna więc być prowadzona w nawiązaniu do sytuacji w jakiej znajduje się odbiorca, czego potrzebuje, jakich usług szuka i w jakiej grupie się znajduje np. młode mamy troszczą się o potrzeby swojego malucha, najprawdopodobniej więc będą szukać w internecie produktów związanych z pielęgnacją lub wychowaniem dziecka. O tym, czego potrzebują internauci dowiesz się, dzięki przeprowadzeniu dokładnej analizy i zdecydowaniu się na marketing automation, czyli skorzystanie z zautomatyzowanych narzędzi pozwalających na osiągnięcie sukcesów sprzedażowych. Możesz skorzystać z narzędzia udostępnionego przez Google – Google Analytics – narzędzie da Ci realny obraz tego jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie internetowej, gdzie najczęściej wchodzą, co kupują itd. Będziesz mógł sprawdzić open rate – liczbę wejść a także CTR – kliknięcia i konwersję – oczekiwane działanie użytkownika. Dzięki wykorzystaniu marketing automation będziesz mógł również zmierzyć wskaźnik OR oraz CTOR. Na podstawie przeprowadzonej analizy kosztów i zysków z kampanii, otrzymasz ROI – wskaźnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności działania przedsiębiorstwa dzięki temu określisz realny zwrot z inwestycji.

Realizowana kampania e-malingowa, powinna więc spełniać oczekiwania odbiorców, do których jest kierowana. Pamiętaj, że osoba otwierająca wiadomość, ma znaleźć w nim wszystko to, co skłoni go do dalszej reakcji – przejścia na stronę, poznania szczegółów i dokonania zakupu. Cała kreacja powinna więc zostać odpowiednio przemyślana.

Budowanie relacji z Klientem

Budowa relacji z potencjalnym Klientem rozpoczyna się w zasadzie już w chwili wysyłki wiadomości. Odbiorca otrzymuje wiadomość, otwiera go i po przejrzeniu kreacji jest w stanie wykreować sobie własne zdanie o Twojej działalności. W momencie, kiedy Twoja oferta mu się spodoba przechodzi dalej, dokonuje zakupu bądź kontaktuje się z Tobą, aby ustalić szczegóły współpracy. Jak zadbać o relację?

  • Jeżeli oferujesz sprzedaż produktów i dana osoba dokonała u Ciebie zakupu, podziękuj jej i zaproponuj dalsze zakupy w sklepie.
  • Zaproponuj rabat po dokonaniu zakupów w określonej kwocie.
  • Zaproponuj darmową wysyłkę towaru po dokonaniu zakupu w określonej kwocie.
  • Zaproponuj inne produkty, które mogą się przydać w związku z kupionym wcześniej towarem.
  • Zaproponuj doradztwo w trakcie realizacji zakupów.
  • Jeżeli zajmujesz się realizacją usług, w treści maila wspomnij, że na każde pytanie odpowiesz telefonicznie lub drogą elektroniczną.
  • W wiadomości kierowanej do odbiorcy powinno znaleźć się wezwanie do działania Call to action i wygodny przycisk umożliwiający wejście na stronę.

Określenie wartości komunikacji mailingowej

Pierwszym czynnikiem, jaki wpłynie na otwieralność maila jest temat wiadomości. Musi zostać skonstruowany tak, by zachęcić odbiorcę do poznania całości tego, co oferujesz. Postaraj się skonstruować temat tak, by zaciekawić i zaintrygować daną osobę przyczyni się to do zwiększenia OR czyli wskaźnika otwieralności. Wybierz jasne komunikaty, krótki, ale treściwy przekaz, dzięki któremu użytkownik będzie wiedział, co znajdzie w treści wiadomości i co konkretnie może dać mu podjęcie danej reakcji. Jeżeli się uda i potencjalny Klient otworzy wiadomość to już pierwszy sukces, kolejnym z nich będzie przejście na stronę internetową lub podjęcie kontaktu a trzecim skorzystanie z oferty. By to wszystko mogło się udać, kreacja mailingowa musi zostać zrealizowana prawidłowo i atrakcyjnie. Powinny znaleźć się w niej wszelkie niezbędne informacje o wartości Twojej oferty i o tym, jakie dokładnie korzyści Klient może osiągnąć poprzez podjęcie współpracy. Co powinna zawierać profesjonalna kreacja mailingowa:

  • Jasny i wartościowy przekaz, proste sformułowania opisujące korzyści wynikające ze skorzystania z oferty.
  • Odpowiednią grafikę adekwatną do tego co oferujesz.
  • Wezwanie do działania Call to action – np. skorzystaj z oferty, kup u nas, poznaj szczegóły oferty, dowiedz się więcej i inne.
  • Cechy danego produktu lub usługi np. wysoka jakość, niskie ceny, szybka wysyłka i inne.
  • Zaproszenie do nawiązania współpracy, podziękowanie za poświęcony czas.
  • Zwrot bezpośrednio do odbiorcy, dobrze działa zwrócenie się po imieniu np. Szanowny Panie Adamie, Dzień dobry Panie Adamie itd.
  • Unikaj długich rozbudowanych, męczących treści w mało ciekawej formie, tekst ma zachęcać odbiorcę, a nie odstraszyć. Długa zbita treść, zawarta w jednej kolumnie sprawi, że najprawdopodobniej nikt jej nie przeczyta.

Weryfikacja techniczna kampanii

Po wykonaniu kreacji, dokładnie sprawdź czy została ona wykonana prawidłowo, zawiera wszelkie niezbędne informacje i czy jej stan techniczny spełnia wszelkie normy. Sprawdź czy rozmiar grafiki jest prawidłowy – czy nie jest ona zbyt szeroka, czy czcionka odpowiada całej formie i nie jest zbyt jasna i zbyt ciężko rzucająca się w oczy a także czy wiadomość charakteryzuje się odpowiednim podziałem. Dodatkowo, zwróć uwagę czy zamieszczone przyciski prowadzą dokładnie do miejsc, gdzie powinny przekierowywać i czy Call to action są w pełni zrozumiałe dla użytkowników. Zadbaj również o to aby kreacje były responsywne i dobrze widoczne na urządzeniach mobilnych.

Odpowiednia optymalizacja

Jak zostało wspomniane wcześniej, sprawdź jak zachowują się użytkownicy, wchodzący na Twoją stronę internetową. Za pomocą narzędzi dowiedz się, co wzbudza w nich największe zainteresowanie i zaoferuj dokładnie to, czego oczekują. Komunikacja powinna zostać odpowiednio zoptymalizowana pod potrzeby odbiorców. Wysyłane wiadomości nie powinny trafiać do odbiorcy przypadkowo – ich wysyłanie powinno zostać oparte na dokładnej analizie. Główną zasadą Twojego e-mail marketingu powinno być przecież spełnienie oczekiwań i zaspokojenie potrzeb.

Profesjonalnie przeprowadzony e-mail marketing to prawdziwy strzał w dziesiątkę zarówno dla małych jak i dużych przedsiębiorstw. Aby mógł działać tak jak należy, powinien zostać zrealizowany prawidłowo i rzetelnie. Powyższy tekst pomoże wam uniknąć podstawowych błędów w realizacji kampanii.