Article image

Baza Mailingowa – Kupić Czy Zbudować Własną | Data Make Sales

4 min czytania
24.11.2016

infografika dbms e-mail marketing

 

Baza Mailingowa – Kupić Czy Zbudować Własną

Osoby zajmujące się e-mail marketingiem borykają się z problemem tworzenia lub posiadania bazy mailingowej, czy też nr telefonów komórkowych do wysyłki kampanii SMS. Tworzenie własnych list jest najlepszym rozwiązaniem, ale często jest ono bardzo czasochłonne. Na pomoc przychodzą sprzedawcy gotowych zbiorów, zawierających adresy e-mail. Czy to rozwiązanie jest dobre? Niestety, nie zawsze. Wszystko zależy od jakości zbioru, który chcemy kupić.

Baza mailingowa, kupować czy nie?

Firm i osób sprzedających lub wynajmujących bazy mailingowe jest na rynku bardzo wiele. Kupno wydaje się idealnym rozwiązaniem, bowiem w łatwy i w miarę tani sposób możemy dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów, a co za tym idzie – sprzedać im produkt lub usługę. Gotowa baza mailingowa to duża oszczędność oraz dobre rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy jeszcze nie mają bazy subskrybentów. Należy jednak wcześniej sprawdzić brokera danych i wybrać dostawcę, który zapewni wartościowe, dobrze sprofilowane leady, które przełożą się na wysoki Open Rate, a  w dłuższym okresie na konwersję. Pamiętajmy jednak, że korzystając z gotowych rozwiązań nadal spoczywa na nas obowiązek ustawowy, związany z przetwarzaniem danych osobowych.

Sprzedaż czy wynajem kontaktów?

Warto kupić gotowe bazy dedykowane pod email marketing dla poszczególnych branż. Należy jednak uważać, wiele sprzedawanych baz danych np. poprzez aukcje internetowe, jest po prostu bazami spamerskimi. Jeśli wyślemy do nich wiadomości poprzez nasz serwer może okazać się, że nasza reputacja zostanie mocno nadszarpnięta, gdyż wiele adresów przekształca się w tak zwane spam traps, czyli pułapki na spamerów. Jeśli mailingi będą się pojawiać w nich zbyt często, to adres nadawcy po pewnym czasie zostanie uznany za spamerski. Najlepiej jeśli przez zakupem możemy sprawdzić, czy sprzedawca posiada wszystkie, potrzebne do wysyłki zgody, które wyrazili odbiorcy.

Jeśli więc zdecydujesz się na kupno/wynajęcie bazy – zrób to od sprawdzonej firmy, która wysyła kreację przez swoje serwery. Najlepiej nie korzystać z rozwiązań dostępnych z niepewnych źródeł. Jeśli firma nie potrafi Ci jasno powiedzieć jak zbiera adresy, to nie wchodź z nią w spółkę. Spamerski mailing i tak się nie opłaca – skuteczność często nie przekracza 1 promila, a może mocno nadwerężyć wizerunek firm

Jaki model rozliczenia wybrać?

Zakup bazy do email marketingu może być rozliczony w różnych modelach płatności. Zaliczymy do nich:

• CPM (Cost Per Mille) – oznacza stawkę za wysłanie mailingu do każdego 1000 adresów, w cenie zawiera się często też koszt wysyłki przygotowanej przez klienta kreacji,
• CPC (Cost Per Click) – rozliczenie za kliknięcie w linki znajdujące się w wysłanej kreacji;
• CPL (Cost Per Lead) – rozliczenie za lead, czyli za wypełnienie przez czytelnika formularza kontaktowego lub zapisanie się do newslettera;
• CPO i CPS (Cost Per Order oraz Cost Per Sale) – typy rozliczenia za efekt, czyli za zamówienie lub sprzedaż. Przeważnie jest to jakiś ustalony procent od wartości koszyka.

Ostatecznie koszt wysłania kampanii, a co za tym model rozliczeniowy – uzależniony jest od bardzo wielu czynników. Zaliczymy do nich:

• z jakim produktem lub usługą chcemy dotrzeć do potencjalnych klientów;
• jak duża jest baza odbiorców;
• jak będzie forma przeprowadzanej kampanii (konkurs, teaser, informacja);
• jaki jest termin wysyłki kreacji.

Sprawdzony sprzedawca pomaga

dbms, zawarcie kontraktu

Decydując się na zewnętrzną,  szukaj takiej, która nie tylko pobierze opłatę za wysłanie kreacji, ale także pomoże Ci w jej przygotowaniu. Zaufać możesz każdej firmie, która doradzi, a nawet odradzi wysyłkę do swoich odbiorców, jeśli uważa, że Twój produkt zupełnie ich nie zainteresuje.
W przypadku profesjonalistów możesz liczyć na:

• pomoc w wyborze grupy docelowej – pomogą dobrać taką, gdzie znajdzie się największy odsetek osób zainteresowanych produktem lub usługą;
• spełnienie wszystkich obowiązków ustawowych, związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz zapobieganiu wysiłki spamu;
• przygotowanie odpowiedniej, responsywnej kreacji, więc bez problemu otworzy się ona w każdym programie pocztowym i na każdym urządzeniu;
• przetestowanie landing page reklamodawcy. „Przeklikanie” się przez formularz i w razie konieczności zaproponowanie zmian i poprawek;
• przeprowadzenie kampanii testowej A/B w celu sprawdzenia, która wersja kreacji ma lepsze statystyki;
• pomoc w doborze odpowiedniego tematu mailingu;
• wysyłkę testu finalnego, po akceptacji którego wysyłany jest mailing;
• raport ze statystykami kampanii.

Podobne zasady dotyczą kampanii SMS. Sprawdzona firma nie tylko sprzeda lub udostępni bazę, ale także poradzi i pomoże w stworzeniu szablonów wiadomości.

Dlaczego mailingi nie zawsze przynoszą efekt?

Czasami zdarzy się, że wysłana kreacja nie przynosi żadnych skutków. Należy się liczyć z tego typu sytuacjami, a dzieje się tak z wielu powodów. Przede wszystkim dlatego, że najwartościowsze zbiory sprzedawane są nielicznym. Mailingi do takich rekordów są wysyłane rzadziej i przeważnie zawierają bardzo wartościowy przekaz reklamowy. Zakupiona lista mailingowa może okazać się listą spamerską. Często  powszechnie dostępnie zbiory mogą być „zepsute” przez wcześniejsze, słabej jakości mailingi.

SMS

Decydując się na kupno bazy numerów telefonów w celu wysyłki SMS, należy zwracać uwagę na podobne aspekty,jak w przypadku adresów do wysyłki mailingów. Przed dokonaniem zakupu należy sprawdzić treść wyrażonych zgód udzielonych przez odbiorców. Sprzedający powinien posiadać je udokumentowane. Co istotne: dane, które zostały objęte zgodami, nie mogą być wymuszone, np. z oświadczenia woli o innej treści. Dane powinny być zebrane w sposób legalny i zgodny z przepisami. Za dane objęte zgodami można uznać te, które jasno i wyraźnie przewidują możliwość wykonywania działań marketingowych, poprzez różne kanały komunikacji.

Skuteczność kampanii uzależniona jest tak jak w przypadku mailingów od jakości, a nie ilości kontaktów. Jakość możemy ocenić niestety, dopiero po zrealizowaniu pierwszej wysyłki SMS. Sam zakup bazy, w której znajdują się np. kontakty do osób w wieku 25-30 lat z dużych miast – nawet jeśli to nasza grupa docelowa – nie gwarantuje powodzenia kampanii. Dzieje się tak, ponieważ nie znamy ich zainteresowań.

Jak zabezpieczyć się przed roszczeniami odbiorców?

Może zdarzyć się, że odbiorca wiadomości SMS lub e-mail wystąpi z roszczeniami, ponieważ jego telefon lub adres znalazł się w zbiorze bezprawnie. Przed roszczeniami ze strony takiej osoby najlepiej zabezpieczyć się na etapie podpisywania ze sprzedawcą bazy umowy, czy też zamówienia. Jedną z możliwości jest dodanie zapisu, z którego wynika, że w przypadku pojawienia się roszczeń związanych ze sprzedażą danych, pełną odpowiedzialność z tego tytułu poniesie sprzedający, tym samym zwalniając z niej kupującego. Warto także dodać do umowy lub zamówienia informację, że jeśli podmiot kupujący poniesie z tego tytułu kary finansowe i straty, sprzedający pokryje je w pełnej wysokości.

Wykorzystywanie zewnętrznych rozwiązań jest szansą na pozyskanie nowych leadów oraz na dotarcie do nowych klientów, ale niestety – czasem efekty nie są tak zadowalające, jakbyśmy tego oczekiwali. Warto wtedy skorzystać z pomocy sprawdzonych firm. Jeśli nie wiesz jak zbudować swoją bazę albo wydaje Ci się, że kupione maile nie mają wielkiej wartości, to odwiedź Nasi specjaliści pomogą Ci osiągnąć zamierzone cele.