Article image

Jak budować relacje dzięki Cold Mailingowi?

4 min czytania
25.07.2019

Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą, szczególnie jeśli związana jest z branżą opartą na sprzedaży, pragnie dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Współczesny rozwój technologii sprawia, że można to osiągnąć na wiele sposobów. Chodzi tutaj głównie o odmianę zwykłego mailingu czyli cold mailingu. W tym artykule umieszczone są informacje czym charakteryzuje się taka forma komunikacji internetowej z potencjalnymi klientami, jak przebiega jej stosowanie oraz jakie niesie za sobą korzyści oraz pozytywne efekty!

Jak dotrzeć do klienta?

Na początku powinniśmy jak najbardziej konkretnie scharakteryzować grupy docelowe, na której uwadze nam najbardziej zależy. Tego typu zadanie zdecydowanie ułatwią nowoczesne rozwiązania, które teraz są powszechnie stosowane, a jeszcze kilkanaście lat temu nikt ich nie zauważał i nie wykorzystywał. Aktualnie mamy do nich dostęp, więc warto w kreatywny sposób mieć z nich użytek oraz w pełni wykorzystać tego potencjał. Chodzi tutaj bynajmniej o internetowe narzędzia marketingowe. Na przykład są to: kampanie marketingowe, reklamy internetowe i kontekstowe, optymalizacja wyszukiwarek oraz aktywne rozwijanie kont firmowych na portalach społecznościowych. Wśród nich niezwykle cenne okazuje się stosowanie kampanii cold mailingowych.

Czym jest Cold Mailing?

Cold mailing jest to wysyłanie emaili do konkretnych osób, zajmujących się konkretnymi rzeczami i pracujących na konkretnych stanowiskach. Pomaga to na tworzenie maksymalnie sprecyzowanych wiadomości, co daje większe prawdopodobieństwo osiągnięcia zadowalających wyników. Należy również pamiętać o obowiązujących przepisach Prawa Telekomunikacyjnego i RODO.

Aby efektywniej wykorzystać cold mailing w procesie sprzedaży oraz przy zaoszczędzeniu czasu na nieskuteczne inwestycje w telemarketing musisz zastosować się do pewnych zasad.

Stwórz zachęcający temat.

Temat wiadomości jest pierwszą rzeczą jaką widzi Twój odbiorca, dlatego musi być interesujący.  Powinien zachęcić odbiorcę do kliknięcia oraz zainteresować do dalszego czytania lektury. Może on zadecydować o skuteczności mailingu.

Spersonalizuj treść.

W procesie sprzedaży najważniejszą rolę odgrywa spersonalizowana treść. Jeśli Twoja wiadomość jest dedykowana do konkretnej osoby, chętniej zostaje przeczytana, ponieważ wzbudza zaufanie oraz wiarygodność. Personalizowanie odnosi się tu zarówno do samego tematu, jak i do treści maila, w tak dużym stopniu, jak tylko możliwe. Możesz nawiązać do stanowiska pracy swojego odbiorcy lub jego osiągnięć. Będzie to dowodem, że Twoja wiadomość nie jest masową wysyłką do losowych osób. W procesie sprzedaży czołową rolę odgrywa personalizacja treści. Wiadomość, aby została chętnie przeczytana musi wzbudzać wiarygodność oraz zaufanie, dlatego najlepiej gdyby była dedykowana dla konkretnej osoby.

Personalizacja wiadomości.

Żeby uzyskać efekt nie należy wysyłać kampanii cold mailingowej na ogólny adres firmy, ponieważ aby cold mailing działał należy dostarczyć wiadomości do konkretnych odbiorców. Personalizacja wiadomości to nie tylko dodanie imienia odbiorcy w tytule emaila. Musi się w niej znaleźć także informacja, która uświadomi mu, że znasz jego branżę.

“Krótko i na temat”

Odbiorca chętniej poświęci swój czas wiedząc, że przeczytanie i odpowiedź na Twoją wiadomość nie potrwa długo, dlatego napisana przez Ciebie treść powinna być prosta, czytelna i przejrzysta. Pytania zadane przez Ciebie powinny być łatwe i o ile to możliwe w formie zamkniętej, aby adresat nie musiał długo myśleć nad odpowiedzią. Dzięki zamkniętym pytaniom można zasugerować oczekiwaną odpowiedź (np. Czy możemy się umówić na spotkanie w następnym tygodniu ?).

Zachęć potencjalnego klienta.

Dodanie nazwy odbiorcy do wiersza tematu wiadomości e-mail nie wymaga wiele wysiłku, ale wyniki mogą być imponujące. Rzeczywiście, niewielka personalizacja w temacie wiadomości e-mail może o dużo zwiększyć otwarcia Twojej wiadomości.
Tak więc, nawet jeśli nie masz oryginalnego, kreatywnego tematu, możesz przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, dostosowując temat do każdego odbiorcy. Coś tak prostego, jak wpisanie nazwy potencjalnego kandydata w temacie, może wyróżnić Twoją wiadomość w skrzynce odbiorczej i zmusić ich do kliknięcia.

Wybierz grupę docelową.

Zanim rozpoczniesz wysyłanie maili, najpierw musisz poznać i określić swojego klienta. Lepiej nie wysyłać wiadomości do osób, które nie są powiązane z Twoją branżą, ponieważ mogą potraktować Twoją wiadomość jako SPAM. Najlepszą opcją będzie podzielić odbiorców na grupy, a następnie kampanie. Kampania cold mailingowa powinna zawierać dobrze dopasowany język, aby łatwiej przekonać odbiorcę.

Follow up.

Pomimo tego, że cold mailing potrafi być efektywny, to i tak najczęściej pierwszy mail trafia do kosza. Kluczowe jest, aby wysyłać przypomnienie o sobie, oczywiście w odpowiedni sposób. Warto napisać do odbiorcy jeszcze raz po kilku dniach.

Na tym polega taktyka zwana Follow up-em. Bierze pod uwagę najczęstsze sytuacje, kiedy adresat nie odpisuje z błahych powodów. Kiedy na przykład się gdzieś spieszy i przypadkowo usuwa wiadomość. Kolejny wysłany mail powinien różnić się od poprzedniego, ponieważ skopiowana treść może zostać negatywnie odebrana przez odbiorcę.

Cold mailing, to nie SPAM

Odpowiednio przygotowana kampania cold mailingowa nie zostanie zignorowana, a wzbudzi w odbiorcach zainteresowanie. Zła konstrukcja sprawi że wyląduje ona w koszu albo folderze SPAM. Należy zatem wyróżnić się od pozostałych, ponieważ tylko tak możesz uzyskać przewagę. Oto kilka przykładów jak powinien wyglądać dobrze napisany cold maili:

Okaż zrozumienie i wykorzystaj okazję

Nawet kiedy prowadzisz systematyczne kampanie cold mailingowe, które stale mają zapełniać Twój lejek sprzedażowy, czasem możesz otrzymać szczególny pretekst do nawiązania kontaktów właśnie przy tej okazji.

Kiedy można zastosować ten schemat ? Przy różnych wydarzeniach, które są związane z Twoją grupą docelową lub branżą, świętach lub w okresie wzmożonego zaopatrzenia w grupie potencjalnych klientów.

Problem i rozwiązanie

Przedstawienie, w czym tkwi źródło problemu, lub że w ogóle problem istnieje, może być bolesnym doświadczeniem dla odbiorcy, ale niezwykle skutecznym. Czasem potencjalni klienci nie są świadomi , że coś mogłoby być nie tak, jak powinno i minimalna zmiana mogłaby wprowadzić duże zmiany.

Kto, dlaczego Ty i w jakim celu

Każdy z nas lubi słyszeć, że jest najlepszy, nawet jeśli czasem jest to wyolbrzymione. Twój potencjalny klient lub partner biznesowy niczym się pod tym względem nie różnią. Aby zrobić to dobrze musi to być napisane z wyczuciem, tak aby nie przesadzić, ponieważ przesada może być gorsza niż niedosyt.

Nie naskakuj na klienta

Pamiętaj, pierwszy cold email nie powinien zawierać ofert sprzedażowych. Przedstaw istotę sprawy i zaproponuj dogodny termin na rozmowę. Zgodnie z polskim i europejskim prawem, wysyłanie niezamówionych informacji handlowych, do osób które nie wyraziły na to zgody jest ZABRONIONE. Łamiąc tą zasadę bierzesz na siebie odpowiedzialność za nieprzestrzeganie Prawa Telekomunikacyjnego, Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Więcej informacji na temat pozyskiwania zgód i kontaktów zgodzie z RODO znajdziesz w naszym poradniku – pobierz ebook za darmo.

Sprawdź, śledź, popraw, powtórz!

Jeśli z powyższych statystyk dotyczących cold mailingu można wyciągnąć jedną rzecz, jest to, że tworzenie cold mailingów jest trudny, ale satysfakcjonujące, jeśli poświęcisz trochę czasu na zrobienie tego dobrze. Upewnij się, że wiadomości nie są powtarzalne i są łatwe w zrozumieniu tak, aby przy następnych kampaniach cold mailingowych dało znacznie lepsze wyniki.