Article image

Jak budować dobrą bazę do mailingu?

3 min czytania
26.07.2019

Często mailing w Polsce jest traktowany jako spam. Myślenie o tym w ten sposób jest błędne, ponieważ mailing to potężne narzędzie do budowania bazy mailingowej, która zaś generuje znaczny wzrost liczby klientów. Budowanie bazy można zacząć od zwykłego wykupienia płatnych baz mailowych, ale jednak istnieje minus takiej inwestycji, nie chodzi tutaj tylko o cenę, ale o ryzyko odnośnie źródła skąd pochodzi zakupiona baza. Najlepszym źródłem takiej bazy powinna być własna strona internetowa, dzięki niej możesz zbudować dobrą bazę mailingową. Adresy e-mail są mocną kartą marketingową w skutecznym pozyskiwaniu klientów. Dzięki nim newslettery stoją na wysokiej pozycji tej strategii. Kampania mailingowa jest w stanie przynieść Tobie jak najwięcej korzyści i zapewnić szybki i łatwy sposób docierania z nowościami do klientów, jak i również wysyłać im informacje dotyczące promocji. Ten artykuł przybliży Ci sposoby, dzięki którym, Twoja baza rozszerzy się w bardzo szybkim tempie.

Baza mailingowa i przepisy RODO

Przy budowaniu naszej bazy do mailingu, nie możemy zapomnieć o RODO, które od ubiegłego roku dosyć mocno namieszało w istnieniu baz. Temat ten nieodłącznie pojawia się dosłownie wszędzie, ale jeśli ktoś pierwszy raz styka się z mailingiem to warto przypomnieć najważniejsze założenia o ochronie danych. Udzielenie informacji użytkownikowi o celach przetwarzania danych i bezpieczeństwie jest naszym obowiązkiem. Chociaż nie wynika to wprost z RODO, to jednak budując bazę mailingową trzeba pamiętać, że poinformowanie użytkowników, jakiego typu wiadomości otrzymają ma znaczenie. Zapowiadanie o tym czy treść będzie miała informacje handlowe, czy całkiem inne formaty. Warto również poinformować odbiorcę o tym jak często takie wiadomości mogą się u niego pokazywać. Jest to ważne, tym sposobem nie będziemy irytować odbiorców, którzy niechętnie są zalewani wszelakimi komunikatami marketingowymi.
Pamiętajmy o najważniejszej rzeczy, gdy będziesz kupować całą bazę lub dopisywać samemu adresy, możesz przez to mieć poważne problemy, które wiążą się ze złamaniem przepisów RODO.

Baza mailingowa – jak ją zbudować

Istnieje wiele metod, sposobów oraz narzędzi pozyskiwania adresów e-mail. Do najpopularniejszych metod należą m.in:

  • Newsletter – jest on najpopularniejszym sposobem budowania bazy mailingowej. Należy odpowiednio przygotować stałą wysyłkę e-maili, w których znajduje się atrakcyjna treść dla subskrybentów.
  • Akcja promocyjna – popularny sposób polegający na zaproponowaniu klientowi rabatu w zamian za adres e-mail. W zależności od komunikacji możemy również zapisać adres do wysyłki newslettera.
  • Social media – Twitter, Facebook czy SlideShare pozwalają na łatwe przygotowanie kampanii reklamowej, w której dogodnie możemy zbierać adresy e-mail na szeroką skalę.
  • Odpowiednie wykorzystanie stopki mailowej – podczas standardowej komunikacji mailowej warto jest wykorzystać potencjał wiadomości i umieścić w stopce formularz zapisu na newsletter.

Pierwszy kontakt z Twoim subskrybentem

Twoja strona internetowa, to miejsce gdzie potencjalni subskrybenci odwiedzają najczęściej. Jeśli treści umieszczone na Twojej witrynie takiej jak np. blog będą pomocne i atrakcyjne dla odbiorcy, możesz liczyć na to że chętnie zostawią Ci swój adres email, aby być z nowinkami na bieżąco. Formularz do dokonania zapisu na newsletter jest Twoją wizytówką. Jego wygląd musi przekonać odbiorcę, że warto zostawić namiar na siebie i zostać subskrybentem. Kolejną ważną sprawą jest to, abyś za pośrednictwem swojej treści, oferował odbiorcą atrakcyjne korzyści, np. zniżki będą przyciągać klientów w sektorze B2C, z kolei dla B2B bardziej przekonująca będzie unikatowa wiedza, która pozwoli odbiorcy wyróżnić się w swojej firmie. Nie zapominaj o poinformowaniu subskrybenta, jak często będziesz wysyłać swoje wiadomości. Jednym z najczęstszych powodów usunięcia Twojej marki z listy subskrypcji jest za duża ilość wysyłek.

Zbieranie e-maili offline

Dzięki elektronicznym formularzom jesteś w stanie zbierać adresy e-mail swoich subskrybentów praktycznie wszędzie. Adresy możesz zapisać nie korzystając z połączenia internetowego, zebrane adresy zaimportujesz na swoją listę kiedy będziesz online. Niezależnie od tego czym się zajmujesz, jaki biznes prowadzisz, możesz wygodnie korzystać z tableta oraz formularza, aby pozyskać kolejne e-maile.

Działania lead nurturingowe jako dobry sposób na pozyskiwanie nowych adresów

Kiedy tworzysz stronę internetową dla dedykowanego przez Ciebie wydarzenia, zawsze wykorzystuj okazję, żeby zebrać nowe adresy email. Następnie te, przekuj w leady, to zainicjuje nowy ruch użytkowników, który możesz wygenerować za pomocą Google Awards czy reklamy na Facebooku, oferując wartościowe treści możesz reklamować swój newsletter. Jeżeli będą one atrakcyjne, szybko zyskasz dzięki temu falę nowych subskrybentów.
Baza mailingowa jest podstawą w marketingu i warto znać jej podstawy jeżeli chcemy użyć jej w naszej kampanii marketingowej.