Article image

Czym są Third Party Data i jak właściwie je wykorzystać

4 min czytania
04.03.2019

Dobry marketing to podstawa rozwijającego się biznesu. Ważne jest odpowiednie dostosowanie przekazu do odbiorcy, reklama ma nie tylko do niego trafić ale również go zaintrygować i nakłonić do podjęcia działania. Aby jak najlepiej dopasować przekaz do konkretnej osoby, firmy korzystają z różnego rodzaju danych, są to tak zwane Third Party Data – 1st, 2nd i 3rd. Na takie dane składają się różne informacje takie jak odwiedzone wcześniej strony internetowe, zainteresowania lub zakupy zrealizowane w sieci. Poprzez podjęte działania marketingowe, wiadomość trafia do odbiorcy, który faktycznie może być zainteresowany daną usługą lub produktem, dzięki temu automatycznie zwiększa się prawdopodobieństwo podjęcia konkretnego działania. Pierwszym z nich jest przejście na stronę internetową, o drugim decyduje już sam Klient. Czym dokładnie jest Party Data i jak właściwie je wykorzystać?

  • 1st – first party – Dane zazwyczaj gromadzone są już w firmie. Mogą one pochodzić ze strony www. systemu CRM, call center lub ankietowania.
  • 2nd – second party – Informacje gromadzone zostają z wykorzystaniem 1st oraz na podstawie przeprowadzania różnych kampanii marketingowych.
  • 3rd – third party – Informacje o potencjalnych Klientach pozyskane od zewnętrznych podmiotów.

Jak pozyskać Party Data 1st, 2nd, 3rd?

1st – first party

Dane zazwyczaj pobierane są samoistnie poprzez listy mailingowe lub w w CRM-ach. Dodatkowo, potrzebne informacje możesz zgromadzić w bardzo prosty sposób a mianowicie badając aktywność użytkowników na swojej stronie internetowej. Korzystając z narzędzi takich jak np. Google Analytics jesteś w stanie sprawdzić jakie podstrony zostają odwiedzane przez odbiorców najczęściej. Na podstawie tych danych przedsiębiorca jest w stanie określić na jakie produkty czy usługi internauci wchodzą najczęściej. Gromadząc dane first-party może skierować spersonalizowany komunikat bezpośrednio do swoich Klientów. Cały proces nie jest zbytnio skomplikowany a wiadomość może obejmować np. zachętę do skorzystania z danej usługi lub do zakupu oglądanego prześniej towaru.

Metody pozyskiwania informacji:

Website – Strona internetowa,
Call Center,
Przeprowadzanie ankiet,
Google Analytics,
Google Search Console.

2nd – second party

Second Party działa w sytuacji kiedy przedsiębiorca chce skierować swój komunikat do osób o konkretnych zainteresowaniach. Jeżeli zależy ci na tym, aby zgromadzone dane nie były przypadkowe i dotyczyły tylko trafnych informacji o konkretnych Klientach, powinieneś zdecydować się na rozwiązania, które Ci to umożliwią. Przykładowo, jeżeli jesteś właścicielem biura podróży i chcesz skierować swoją ofertę do osób planujących wakacje np. w Grecji, cenniejsza będzie baza Klientów zainteresowanych tym konkretnym kierunkiem podróży niż ogólny zbiór informacji o wszystkich Klientach biur. W ten sposób reklama zostanie targetowana na określoną grupę odbiorców, zainteresowanych daną wycieczką a nie wszystkich. Wykorzystanie danych z second-party może dobrze sprawdzić się w większości branż i zwiększyć dochody firmy.

3rd – third-party

Third Party są to zazwyczaj gotowe projekty, które dostarczane zostają przez wyspecjalizowane DMP. Zgromadzone dane pochodzą z wielu źródeł i stron o podobnej tematyce. Daje nam to możliwość poszerzania i pogłębiania informacji o użytkowniku. Zgromadzenie tak wartościowych informacji, byłoby niemożliwe jedynie poprzez wykorzystanie własnej strony internetowej. Specjaliści zajmujący się dostarczaniem takich danych, przeprowadzają kompleksową klasyfikację i segmentację przed dystrybucją, dostarczając klastery użytkowników np. pasjonaci sportów zimowych lub dalekich podróży. Zebrane dane nie ograniczają się jedynie do informacji pozyskanych drogą online, uzupełniają je informacje o zachowaniu użytkowników offline – są to np. dane lokalizacji, skorzystaniu z usługi lub zakupie produktu.

Główną korzyścią skorzystania z możliwości 3rd jest poszerzanie i pogłębianie danych o użytkowniku. Wykupując usługę gromadzenia informacji w ten sposób powinniśmy być świadomi kilku ważnych czynników, które mogą wpłynąć na jakość pozyskanych danych, i jest to: Czy dostawca korzysta z danych Declared (dane deklaratywne) czy też uzyskanych na podstawie aktywności online.

Ważne: Ciekawą informacją może okazać się fakt iż First Party Data mogą zostać pomieszane z Second i Third Party, taki zabieg pozwoli na uzyskanie jeszcze dokładniejszych danych i stworzenia źródła wartościowych i przydatnych informacji o potencjalnych Klientach.

Wykorzystanie danych zgromadzonych danych

Na zwiększenie sprzedaży w firmie oferującej sprzedaż produktów i usług wpływa wiele czynników, o ile odpowiednie dostosowanie oferty i skupienie się na najważniejszych jej aspektach wydaje się sprawą mniej skomplikowaną tak wybór konkretnej metody marketingu może przysporzyć nam więcej problemu. Jeżeli kiedykolwiek miałeś do czynienia z tym tematem, z pewnością orientujesz się czym są grupy docelowe. Aby zwiększyć zainteresowanie daną usługą lub produktem a co za tym idzie zapewnić sobie lepszą sprzedaż i wzrost zysków powinieneś kierować swoją kampanię do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane Twoją ofertą. W ten sposób zaoszczędzisz sporo pieniędzy i unikniesz ponoszenia bezsensownych kosztów.

Jedną z nowoczesnych i sprawdzonych metod marketingu jest właśnie Third Party Data, gdzie skupiasz się przede wszystkim na potrzebach odbiorców oferując im dokładnie to, czego na dany moment najbardziej potrzebują.

Third Party Data to odpowiednie rozwiązanie dla niemal każdego rodzaju biznesu. Kampania marketingowa polegająca na kierowaniu reklamy do odbiorców zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą może zaowocować pozytywnym odbiorem i zwiększeniem sprzedaży.