4 najczęstsze błędy cold mailingu

Tomasz Dziobiak
Opublikowano 13 września 2018 przez, Tomasz Dziobiak

Wysyłając masowe kampanie, zapewne nabrałeś/aś doświadczenia w tworzeniu mailingu. Już wiesz jak konstruować tematy oraz jakie treści są najbardziej pożądane przez Twoich odbiorców. Potrafisz także pozyskać ustalony cel kampanii. Z tego punktu widzenia przeprowadzenie cold mailingu wydaje się raczej prostym zadaniem prawda? Tymczasem jego funkcjonowanie jest zupełnie odmienne od zwykłego mailingu i można popełnić sporo błędów – na to przekłada się brak skuteczności, a co gorsza…irytacja osób, do których wysłaliśmy wiadomość (a jak dobrze wiesz, nie wpływa to dobrze na ogólny wizerunek firmy).

Aby nie przekreślić szansy na nawiązanie nowych i wartościowych kontaktów, zapoznaj się z czterema najczęściej popełnianymi błędami przy cold mailingu:

 

„Nie chcę niczego kupować!” czyli wysyłanie oferty.

Notorycznie popełnianym błędem jest wysyłanie do osób, które nie znają naszej firmy i co za tym idzie: oferty, wiadomości nakłaniającej do kupna, bądź skorzystania z oferty. Tym działaniem, nie tylko nie pozyskamy pożądanego efektu, ale także naruszymy prawo o niezamówionej informacji handlowej. A przecież nie o to chodzi, żeby już na wstępie zniechęcić do siebie odbiorcę, prawda? Warto zatem zacząć od przedstawienia siebie oraz powodu, dla którego postanowiliśmy skontaktować się z daną osobą. Odbiorca musi odczuć, że nie traktujemy go jako kolejnego i łatwego celu naszej sprzedaży. Ważne by nasza treść wiadomości była napisana w sposób niezobowiązujący i zachęcała do odpowiedzi.

Czy aby na pewno jesteś człowiekiem?

Nieumiejętny dobór treści może spowodować, że odbiorca Twojego cold mailingu będzie miał duże wątpliwości co do autentyczności nadawcy. Używaj tylko takich zwrotów, które nadają naturalny i ludzki charakter wiadomości. Wystrzegaj się fraz: my, nas nasze – zwracaj się do odbiorcy wyłącznie we własnej osobie. Personalizuj swoje wiadomości, umieść takie informacje o odbiorcy, których automat nie mógłby umieścić (np. sprawdziłam, że Państwa firma ostatnio opublikowała ciekawy artykuł na temat…). Diabeł tkwi również w szczegółach – nie popełniaj literówek i – co gorsza – błędów ortograficznych. Umieszczaj prawidłowo znaki interpunkcyjne – to wszystko także wpływa na ogólne wrażenie Twojego maila. Automatycznie wygenerowana wiadomość przez maszynę często posiada takie błędy (jest to też cecha charakterystyczna w działaniach typowo spamerskich). Dbanie o poprawność gramatyczną i stylistyczną tekstu to także wyraz szacunku względem drugiej osoby.   

Brak dokładnego researchu

Przystępując do pisania cold mailingu często zapominamy o dokładnym researchu informacji. Bez dbałości o ten etap narażamy się na niebezpieczeństwo dotarcia z komunikatem zupełnie niedotyczącym naszego odbiorcy. Przykładowo: wysyłając maila do osób z branży obuwniczej specjalizującej się w produkcji obuwia dziecięcego, wspominamy o tym, że dziś ciężko jest sprzedać obuwie dla kobiet w wieku średnim… Jest to ewidentny brak wiedzy o tych osobach – w takim wypadku nie ma nadziei na to, aby spodziewać się pozytywnego efektu. Dlatego tak ważne jest, aby sprecyzować komunikat w oparciu tylko o takie informacje, które są prawdziwe i zgodne z odbiorcami. Dzięki temu uchronisz się od niezręcznych sytuacji, a także negatywnych opinii na temat Twojej firmy.

Zamiast chwalić się….pochwal innych

Często pisząc cold maila skupiamy się w dużej mierze na osiągnięciach i możliwościach naszej firmy. W tym wszystkim dobro i interes odbiorcy zostają zapomniane. Dlatego zwróć uwagę na to, co możesz powiedzieć pozytywnego na temat działalności osoby, do której zwracasz się z wiadomością. Wyrazy uznania np. dotychczasowych działań czy niedawno zdobytych osiągnięć z pewnością zrobią dobre wrażenie, a tym samym zwiększą prawdopodobieństwo otrzymania odpowiedzi zwrotnej. Jednak pamiętaj, żeby znaleźć „złoty środek” – nie przesadzaj z ilością czy formą pisanych pochwał. Łatwo bowiem przekroczyć granicę naturalnego i nieprzesadnego języka.  

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki uświadomiły Ci, że tworzenie cold mailingu wymaga od Ciebie nie tylko przestrzegania wielu zasad, lecz także kreatywności i empatii (postawienia siebie w roli odbiorcy) 🙂

 

Małgorzata Rajca